Yoga
Amsterdam: Uitgeverij De Arbeiderspers, © 2021
317 p.
9789029544238 (paperback)

Van meditatie naar medicatie

De Franse auteur Emmanuel Carrère wou een boekje over yoga schrijven, maar Yoga draaide helemaal anders uit.

Als je God aan het lachen wil maken, vertel hem dan je plannen: het is een oneliner die de Franse auteur ­Emmanuel Carrère, bekend van onder meer De tegenstander en Andere levens dan het mijne, geweldig vindt. Het is dan ook geen toeval dat het joodse bon mot prima kan dienen als puntige samenvatting van zijn nieuwe roman. Alleen al het contrast tussen enerzijds het 'lichtvoetig en fijnzinnig boekje over yoga' dat Carrère zich naar eigen zeggen een paar jaar geleden voornam te schrijven en anderzijds het Yoga getitelde, knoestige, aardedonkere verslag van een op de klippen lopend leven vol diepe wanhoop en plots opstekende doodsdriften dat heden in de winkel ligt, lijkt moeilijk groter te kunnen zijn.

Carrère toont zich een schrijver die literatuur definieert als 'de plek waar je geen onwaarheid spreekt', en dat houdt onder meer in dat hij in al zijn eerlijkheid weigert te doen alsof het nochtans apert autobiografische Yoga iets anders zou wezen dan …Lees verder

Balanceren in het duister

Emmanuel Carrère wilde een lichtvoetig boekje schrijven.Yoga werd heel iets anders. Deze dappere autobiografische roman is zijn beste boek tot nu toe.

Emmanuel Carrère (1957) maakt in de openingszin van Yoga meteen duidelijk dat wat hij in zijn hoofd had - 'een lichtvoetig en fijnzinnig boekje over yoga' - niet het boek is dat we nu lezen. De omstandigheden (jihadistisch terrorisme, de vluchtelingencrisis, een depressie en de dood van zijn uitgever) beletten hem om het te schrijven. Het oorspronkelijke idee was goed. Omdat de halve westerse wereld intussen weleens op een yogamat heeft gestaan en omdat yoga niet alleen een lichamelijke, maar ook een mentale en - laten we het maar gewoon zeggen - een spirituele oefening is en er bar weinig goede boeken over spiritualiteit bestaan. Ze worden geschreven door, in de woorden van Carrère, 'zelfverklaarde spirituele meesters met hun eindeloze gezever over het verruimen van je bewustzijn, het belang van het hier en nu en van innerlijke vrede'.

Het eindresultaat, ruim 300 bladzijden autobiografische fictie waarin niet alleen yoga en meditatie maar ook het leven zelf, i…Lees verder

De vaak bekroonde Carrère (1957) doet verslag van zijn leven in de periode 2015-2019. Zijn aanvankelijke idee een kort, positief essay te schrijven over zijn jarenlange ervaring met diverse vormen van yoga groeit uit tot een zeer uitgebreid relaas over yoga, zijn zware depressie en zijn verblijf in een yogacentrum, in een psychiatrisch ziekenhuis en bij vluchtelingen op een Grieks eiland. Het boek bevat interessante observaties over yoga en meditatie en een beklemmende beschrijving van het leven met een bipolaire stoornis. In het serieuze verhaal is ook ruimte voor een wat lichtere benadering. De korte hoofdstukken en impressies bevorderen de leesbaarheid. Met een literatuurlijstje verantwoorden de vertaalsters de vertalingen waaraan ze citaten ontleenden.